Oppimislähtöisyys
Vuosien saatossa olen kehittänyt itselleni vakaumuksen, että oppiminen on ammatillisen toimintani lopullinen päämäärä. Sekä korkeatasoisen tutkimuksen, näyttöön perustuvien mallien levittämisen että kehittämistoiminnan vaikuttavuus perustuu sille, onko oppimista tapahtunut. Yhteiskuntapoliittiset muutokset tapahtuvat oppimisen kautta – mielellään korkealaatuisen oppimisen. Oppimista ja osaamista edistävät opetus-ja ohjauskäytännöt ovat keskeinen osa yhteiskuntapolitiikan vaikuttavaa tutkimusta.
Oma oppimisfilosofia perustuu konstruktionistiselle pedagokiikalle. Kuinka tämä näkyy käytännössä? Siten, että kaikissa oppimistilanteissa opetuksen osaamistavoitteet, sisällöt, opetus- ja oppimismenetelmät, opetusvälineet ja -materiaalit sekä arviointi ovat linjassa keskenään. Tämä vaatii suunnitelmallisuutta ja toteuttamishalua. Arviointi on aina kiinteä osa opetus- ja oppimisprosessia.
Kehitän jatkuvasti omaa opetus- ja ohjausosaamista, ja opetustoimintaa opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Jaan opetukseen, oppimiseen ja ohjaukseen liittyvää tietämystäni aktiivisesti kollegoilleni ja yhteistyökumppaneilleni.
Tukee tavoitteita
Hyvä oppimateriaali on johdettu opetuksen tavoitteista, ja tukee arvioinnin kohteena olevia tietoja ja taitoja
On monimuotoista
Hyvä oppimateriaali on monimuotoista, sisältäen tieteellisten tekstien lisäksi ydinsisältöjä tiivistäviä videoita, nettisivuja, ryhmäoppimisalustoja, tms.
On saavutettavissa
Hyvä oppimateriaali on saavutettavissa, eli avoimesti saatavilla verkossa tai muilla tavoin.